Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anna Jurriaanse - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anna Jurriaanse - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Anna

23 Februari 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

CAMBODJA

Twee voedselvergiftigingen en 100000 bed bug bites verder zit ik nu in de levendige hoofdstad van Cambodja, wachtende op m'n visum voor Vietnam.

Na een gezellige corrupte grensovergang kwamen we eindelijk aan in Siem Reap. Het was voor het eerst een echt hele comfortabele reis omdat de weg net nieuw geasfalteerd was en ik voorin de minivan zat. Het was Chinees nieuwjaar en we reden langs heel veel kleine dorpjes waar feest werd gevierd met harde muziek en veel gedans.
De volgende ochtend leerde ik gelijk de stad kennen omdat m'n pinpas het pas deed bij de 8e ATM. Welkom in Cambodja. De komende dagen bekeken we de prachtige tempels. Heeeel mooi, allemaal verschillende ruïnes rond de 12e eeuw gebouwd. Als afsluiter bekeken we de grootste tempel, Angkor Wat, bij zonsopgang. Ik raad iedereen om al deze tempels ooit te gaan bekijken, want het is echt heel bijzonder.
Ook heel bijzonder was het "floating village" op het Tonle Sap-meer. Hier wonen de armste mensen en werken als visser. Ze hoeven geen huur of belasting te betalen op het water, vandaan. Er wonen maar liefst 5000 mensen. Er zijn restaurantjes, een winkeltje en zelfs een schooltje.

In de slaapbus naar het zuiden lag ik naast een oude, dikke, vieze man. Met stinkvoeten. Heel gezellig. We kwamen aan in Sihanoukville en namen de Ferry naar Koh Rong. Een paradijs. Wit strand, helder blauwe zee en palmbomen. Klinkt natuurlijk perfect, maar "de hel" begon al snel: voedselvergiftiging. Fijn twee dagen dichtbij de wc doorgebracht. Wel een prachtige boottrip gedaan, gesnorkeld, gevist, mooiste zonsondergang ooit gezien en gezwommen in het donker tussen glowing plankton.
Genoten van het strand en de zee totdat ik weeeeerrrr voedselvergiftiging kreeg. Helemaal klaar met het eiland en dus tijd om weg te gaan (na 6 dagen, mocht ook wel). Als kers op de taart ook nog onder de bed bug bites.
Ik besloot aan de kust in sihanoukville een prive kamer te nemen om weer een beetje te herstellen. Toen ik me weer prima voelde nam ik de bis naar de hoofdstad van Cambodja:

Phnom Penh. Hier reunited met twee meisjes waarmee ik in Laos was. Met hen ging ik naar de killing fields en de Tuol-Sleng gevangenis. Vreselijk om te zien. Om gewoon rond te lopen in een kamer waarin duizenden mensen gevangen zaten en gemarteld werden. Onbegrijpelijk, en het Pol Pot regime is nog niet eens lang geleden (1972-1976). 3 miljoen mensen vermoord van de 8 miljoen.
Na deze intense dag rustig aangedaan. Ik heb m'n HELE tas laten wassen, inclusief backpack, omdat de bed bugs besloten gezellig met me mee te reizen.
Phnom Penh is verder een leuke stad. Er zijn mega grote fancy gebouwen naast vieze, kleine huisjes. Het moderne en internationale van de stad zorgde ervoor dat ik in contact kon komen met de music and art school. Via via via kreeg ik een nummer van iemand die een altviool bezit. En toen had ik opeens een alt te leen, gratis, voor een hele dag. Heel fijn, maar ook naar omdat ik zooooo uit vorm ben haha.

Cambodja zat vol met ups en downs voor mij. Maar de downs voor mij beïnvloeden niet hoe prachtig en interessant Cambodja is. Mega mooi, lieve mensen, hele interessante geschiedenis. Iedereen: ga er naartoe!

Morgen de bus naar Vietnam :)

  • 24 Februari 2016 - 21:24

    Ariëlle :

    Heel erg leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over Cambodja en dat je dat niet laat beïnvloeden door bed bugs en voedselvergiftigingen. Super.
    Ik vond Laos al zo mooi nou moet ik dus ook ooit naar Cambodja!
    Kijk uit naar je volgende verslag ! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 2885

Voorgaande reizen:

18 December 2015 - 31 Maart 2016

3 weken en 3 maanden op reis!

Landen bezocht: