Laos!!!!! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anna Jurriaanse - WaarBenJij.nu Laos!!!!! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anna Jurriaanse - WaarBenJij.nu

Laos!!!!!

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Februari 2016 | Laos, Don Det Tok

LAOS

sabaideeee,

Met moeite nam ik afscheid van het heerlijke Pai. Ik ging met een minibusje naar de grens van Laos. De chauffeur was een hele nare vent en hij reed gevaarlijk, waardoor er gelijk een soort gezamenlijke haat tegen hem kwam en de groep werd hecht.
De komende twee dagen waren zeer koud. "Zuid-oost Azië, lekker warm!!" Nee. Regen en wind en heel erg koud. Niet leuk als je op een boot zit die een paar doekjes heeft als bescherming. Iedereen begon nog heel erg optimistisch met biertjes en "sigaretten", maar al gauw zat iedereen in stilte te koukleumen. Maar goed, overleefd. En de rivier en omgeving was ondanks het weer natuurlijk heel mooi.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang was de groep wel gevormd. Engelsen, Ier, Canadees en ik. Door het koude weer konden we niet veel doen en bleef het bij kaartspelletjes. In het hostel in Luang Prabang heb ik de beste douche gehad sinds thuis: bleef warm! We probeerden de kou maar te ontvluchten en besloten zuidelijker te gaan, naar Vang Vieng.

In Vang Vieng was het net iets warmer, maar alsnog regen regen regen. Beetje jammer. M'n hostel kon de regen ook niet echt aan en er was een mooi watervalletje naast m'n bed. Maarja, wat wil je ook voor €4,50, gratis ontbijt en gratis whisky.. Niet echt een plek om uit te rusten na reizen (ondanks de misleidende naam "chillao"). Dronken mensen, seksende mensen, schreeuwende mensen, dansende mensen en huilende mensen waren allemaal aanwezig in m'n kamer. Iets te veel emoties bij elkaar.
Heel toeristisch vang vieng wachtte tot het weer beter was en bij het eerste zonnestraling was iedereen buiten te vinden, met een band en een biertje de rivier af dobberend. Ik kon voor het eerst zien hoe mooi de omgeving was. Verder zijn we nog gaan ziplinen, vliegen van boom naar boom en genieten van de omgeving.
Na genoeg (te veel) dagen in vang vieng splitste de groep jammer genoeg op. De ene helft naar Vietnam, de andere (en ik) naar het zuiden van Laos.

Na een tocht die mega lang duurde (minivan-slaapbus-minivan-boot) eindelijk aangekomen bij Si Phan Don, de 4000 eilanden die in de Mekong rivier liggen. Het is vlakbij de grens van Cambodja, lekker zuidelijk en dus ook heel erg warm. Perfecte plek om te ontgiften en te relaxen. De komende dagen doorgebracht in m'n hangmat voor de bungalow. Na genoeg uit gerust te hebben besloten we actie te ondernemen en deden we een boottochtje. We zagen hele mooie watervallen, aten voor ons klaargemaakte vis en genoten van de zonsondergang. Later heb ik ook nog een fietstochtje gemaakt (eindelijk weer gefietst!) Het is zo mooi hier. Allemaal naar Laos!

Nog even genieten van de rust hier en dan door naar Cambodja!!